focussing – anders omgaan met jezelf

Een van de manieren waarop velen van ons momenteel omgaan met gevoelens is focussing

  • negeren
  • veel werken om ‘ze’ te vergeten
  • geen rust nemen omdat als je geen activiteiten hebt, deze gedachten naar boven komen
  • relativeren
  • wegdrukken

Maar hoe zou het zijn als het anders kon? focussing
Mijn vraag naar jou is nu:

Werkt deze strategie?

Pieker is hierdoor minder?
Maak je je hierdoor minder zorgen?

Voor de meeste is het antwoord hierop “neen”. Je bent je alleen minder bewust dat je dit doet. Maar dan gaat wat zich onderliggend aandient zich vaak omzetten in fysieke pijnen of andere dwingende gedachten die je niet kan negeren of als je het heel lang laat bestaan ontstaat bijvoorbeeld burnout.

Je innerlijke stem wil je iets duidelijk maken.

Maar wil jij horen wat het wil zeggen?
Hoe het komt dat je deze gedachten hebt?

Om te kunnen horen wat het je wil brengen, is het nodig naar je gevoelens te gaan en te luisteren. Een methode die ik al héél veel jaren ken, die heel laagdrempelig is en toegankelijk voor iedereen is focussing.

Ik deel hier alvast een video van Ann Weiser Cornell die hierover graag uitleg geeft:

Natuurlijk is dit een nieuwe manier van omgaan van jezelf.

Je leert er alvast minder samen te vallen met je gedachten & gevoelens. Dat je bent groter en/of meer bent dan datgene wat je moeilijk vind. En dat je bent meer dan die moeilijk gedachten en gevoelens die je dagelijks ervaart.

Wil je er meer over weten?
Mail gerust naar sofiestiers@ylia.be voor een gratis e-mail coaching “groter worden dan datgene wat je klein houdt”.

Edit