ECHT??

Soms hoor ik mensen dingen zeggen ‘Zet je mail uit in de avond! en burnout is opgelost?” … dan gaan mijn wenkbrauwen fronsen…
Ik kan niet anders dan opkomen voor mijn cliënten!

Zo hoorde ik iemand zeggen: “Denk je niet dat het te maken heeft met dat er in de avond ook naar mails wordt gekeken dat je burnout krijgt!”

Werkelijk??
Als het zo gemakkelijk op te lossen was, door gewoon de mail in de avond niet meer te bekijken, zouden er dan zoveel mensen thuis zijn met burnout?
Bovendien zijn er jobs met weinig mailgebruik en daar is ook burnout….

  1. Natuurlijk heeft je werk niet loslaten en elke avond tot laat in de nacht mails checken en beantwoorden een invloed op hoe je mogelijkheden om te recupereren van een werkdag.
  2. Het is een factor die meespeelt op het niveau van het gedrag en invloed heeft op je veerkracht op lange termijn.
    Maar mails checken op bepaalde afgebakende momenten en de overige tijd van kids, familie, vrienden, hobbies genieten is geen probleem.
  3. Als het altijd is, als je het niet meer kan loslaten, als je niet meer tot rust kan komen en als het een verplichting is geworden dan speelt het mee als het factor is een groter geheel waarvan dit gedrag één onderdeel is maar zullen er op meerdere domeinen in hoe er met het werk wordt omgegaan nog andere problemen zijn.

Mail is zeker een onderdeel in hoe je energie beter en efficiënter in te delen.
Bijvoorbeeld: zet de mail uit en bekijk je mail enkel op bepaalde geplande momenten. Zo heb je meer concentratie en energie voor de taak die je bezig bent en gaat het vlotter gaan. Je bent niet altijd afgeleid en gaat zo ook minder fouten maken of taken vergeten.

Soms hoor ik mensen zeggen: dat gaat niet, ik moet dat doen.
Dat kan zo zijn, en soms is het gewoon een persoonlijke overtuiging omdat je graag je werk héél goed wil doen en er altijd wil zijn voor je klanten en collega’s.

Ook hier zijn creatieve mogelijkheden voor.
Als je je verplicht voelt, dan spelen er dieperliggende oordelen en ideeën die er voor zorgen dat je vind dat je dit moet (verplichting) doen. En dus niet vrij bent om zelf te kiezen/beslissen hoe je dit het beste kan aanpakken voor de klanten, collega’s en jezelf.

 

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.