Nood aan rust?

Kijk jij net als mij uit naar de vakantie?
Voel je dat je een nood aan rust en tot rust komen?
Is het werk in de voorbije periode wat te veel geweest?

Of merk je dat je met mensen om je heen niet tot rust komt?
Met de kinderen in huis geen rust vindt?

Het vat loopt af

Niet gemakkelijk, we merken in de ergernissen naar anderen dat dit eigenlijk ons wijst op onze eigen nood aan innerlijke rust.
De frustratie naar de kinderen hun geloop, bij het minste kwaad worden, ons ergeren aan de jas van je partner die weer niet aan de kapstok hangt, …

Ik ontmoet veel cliënten die gelijkaardige ervaringen hebben. Wanneer de kinderen thuis zijn er geen tijd is voor rust. Dat het huis helemaal leeg moet zijn of dat er zelfs een aantal dagen rust moet zijn voor men tot rust kan komen.

Maar er zijn ook de mensen die nog in een werkritme zitten en de drukte willen ontvluchten. Waarvan de vele activiteiten, meetings, collega’s en klanten geleidelijk aan hun tol beginnen te eisen.

Wat kan je doen?

Zo moeilijk toch om weer iets te moeten doen als je al zoveel moet en je gewoon niets wil doen? En dan moet je nog eens werken naar ontspanning en rust?

Ik kan echt begrijpen dat het soms teveel is.

In deze video geef ik je graag wat meer uitleg en mogelijkheden. Hieronder krijg je nog wat extra informatie.

Je ademhaling is altijd bij je.

Is het te druk?
Ga regelmatig naar je ademhaling.
Of leer ademhalingsoefeningen zoals mindfulness of andere manieren je ademhaling te leren gebruiken. In de online cursus “help ik heb stress” wordt er ook een methodiek aangereikt om heel bewust je ademhaling te gebruiken in verbinding met een methode om je gevoelens bestaansrecht te geven.

Zo kan de stress heel de dag door losgelaten worden en gaat het niet automatisch naar je spreekwoordelijk emmertje dat te vol raakt naar verloop van tijd.

 

Plan je me-time

Het lijkt misschien banaal en in de rush van het dagdagelijkse leven lijkt het ook nog onmogelijk toch is het belangrijk om rustmomenten die efficiënt zijn in te plannen. Of nu reeds te beginnen met de voorbereiding van hoe je vanaf september je agenda beter kan managen met “me-time” ook tijdens het werk.

 

Respecteer je gevoel

Zoek een manier om je gevoelens te verwerken en door te werken zonder ze te moeten onderdrukken.

Edit